آمار
۰

​​​​​​​​فروشگاه سروش

واتس آپ فروشگاه سروش

آشنایی با قابلمه روحی اصل

چگونه قابلمه روحی اصل را تشخیص دهیم ؟؟ انتخاب ظرف برای پخت غذا یکی از دغدغه‌های اصلی خانم های خانه دار است. قابلمه روحی اصل یکی از انواع ظروف پخت و پز است که قدمت بسیار زیادی دارد. حتی امروزه با وجود قابلمه های مدل جدید از نوع استیل، چدن، گرانیتی و سرامیکی هنوز هم در برخی کاربردها قابلمه روحی حرف اول را می‌زند. در این مقاله قصد داریم به بررسی این نوع قابلمه و نحوه تشخیص نوع اصلی آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با ویژگی های قابلمه روحی اصل

قابلمه روحی اصل از جنس آلومینیوم خالص ۳۰۰۳ ساخته می شود .این قابلمه در اثر جوشاندن آب و استفاده مداوم و ... سیاه نمی شود. مقاومت و دوام خوبی دارد. قابلمه های روحی که به صورت بی کیفیت در بازار وجود دارند از ضایعات آلومینیوم و ترکیب آنها  با سایر فلزات ارزان قیمت تولید می‌شوند. این مدل قابلمه در اثر ضربه زود تغییر شکل می دهد و مقاومت کمی دارد. به مرور زمان سیاه می شود. بیشتر برندهای مطرح تولید کننده قابلمه روحی اصل از شمش آلومینیوم خالص ۳۰۰۳ برای تولید قابل استفاده می‌کنند. برخی برندها مثل دسینی، پروانی و کاسیو در زمینه تولید قابلمه روحی فعالیت می کنند شما می توانید در بسیاری از مغازه‌ها این قابلمه های روحی برند را پیدا کنید و با خیال راحت خرید کنید.

 

 

تاریخچه قابلمه رویی یا روحی

یکی از قابلمه های رایج در سال های گذشته جنس روحی بود. در گذشته فردی به اسم آقای روحی تولیدکننده معروفی در زمینه قابلمه بود. به مرور زمان به این نوع قابلمه اصطلاحا روحی اطلاق گردید. در واقع ما قابلمه ای از جنس روی خالص نداریم. تمام قابلمه های روحی موجود در بازار از آلومینیوم ساخته می‌شوند. نوع آلومینیوم و درصد خلوص آن باعث تفاوت در نوع قابلمه روحی اصل و تقلبی است. هر چقدر قابلمه از شمش آلومینیوم خالص ساخته شده باشد بهتر عمل می کند. قابلمه هایی که با ضایعات آلومینیوم تولید می‌شوند کیفیت خوب و استانداردی ندارند. در گذشته قابلمه های روحی به علت دیر خراب شدن و مفید بودن برای سلامتی بدن خیلی کاربرد داشتند. اما به مرور زمان در اثر ترکیب  فلزات ارزان قیمت با این دو ترکیب قابلمه های تقلبی روحی و مسی به بازار وارد شدند. با این کار از اعتبار و رواج این دو نوع قابلمه کاسته شد.

عوامل موثر بر قیمت قابلمه روحی اصل

با توجه به وزن قابلمه، چکشی یا ساده بودن آن قیمت گذاری صورت می گیرد. علت تفاوت وزن در قابلمه های روحی استفاده از آلومینیوم خالص ورق نازک یا ورق کلفت در ساخت قابلمه است. هنگام فروش، قابلمه توسط ترازو وزن شده و قیمت‌گذاری می‌شود. امروزه برای ایجاد تنوع در این مدل قابلمه آنها را به صورت رنگی در بازار عرضه می‌کنند، این فاکتور نیز در قیمت آنها تأثیرگذار است.

برای مشاهده قیمت قابلمه روحی ضخیم و اصل کلیک کنید

روش تشخیص قابلمه روحی اصل از آلومینیوم

سودجویان برای کمتر شدن بهای تمام شده قابلمه روحی آن را از ضایعات آلومینیوم می‌سازند. روی یک عنصر شیمیایی موجود در قابلمه روحی است که برای سلامتی انسان مفید است. روی در اثر پخت غذا در قابلمه روحی در غذا آزاد شده و به بدن انسان وارد می شود. ولی قابلمه هایی که با ضایعات آلومینیوم تولید می شوند عناصر مضر برای سلامت بدن انسان را ایجاد کرده و به بدن وارد می کنند. زود سیاه می شوند و کیفیت ندارند. پس باید به سه نکته اساسی هنگام خرید قابلمه روحی اصل توجه کنید:

  • شما میتوانید با ضربه زدن به قابلمه روحی ، اصل بودن آن را تشخیص دهید. قابلمه های تقلبی در اثر ضربه دچار لرزش و ارتعاش می‌شود ولی ظروف روحی اصل واکنشی نشان نمی‌دهند.
  •  از روی وزن هم می توان اصل بودن قابلمه روحی را تشخیص داد. قابلمه هایی که با ضایعات آلومینیوم  تولید می شوند خیلی سبک تر از قابلمه روحی اصل هستند.
  •  روش سوم استفاده از سولفات مس است. این روش چندان رایج نیست زیرا دسترسی به سولفات مس سخت است. روش کار به این صورت است که مقداری سولفات مس روی قابلمه می‌ریزید. در صورتی که سیاه شود قابلمه روحی اصل است ولی اگر تغییر رنگ ندهد اصل نیست.

 روش تمیز کاری قابلمه رویی

اگر قابلمه روحی از گذشته دارید که به مرور زمان سیاه شده است می توانید برای سفید کردن قابلمه روحی روش های زیر را انجام دهید.

  • ابتدا ۴ قاشق جوش شیرین را با آب در قابلمه بجوشانید. سپس با استفاده از یک برس آن را بشویید.
  • روش دوم کمی جوش شیرین روی ظرف ریخته و روی آن سرکه اسپری کنید. سپس با سیم ظرفشویی قابلمه را بشویید. می توانید به جای سرکه از آب اکسیژنه استفاده کنید.
  • روش سوم اسپری کردن گاز پاک کن روی قسمت های سیاه شده قابلمه روحی است. با کمک این روش ها می توان قابلمه روحی را مثل روز اول سفید کرد.

 نکات مهم در خرید قابلمه روحی اصل

گفتیم که قابلمه های روحی برای کاربردهای خاصی بیشتر خریداری می‌شوند. مثلا برای درست کردن رب یا پخت غذا روی آتش قابلمه روحی بهتر است. در قدیم اغلب قابلمه روحی به صورت سرویسی خریداری می‌شد ولی امروزه تنها یک یا دو سایز آن کافی است. بسته به نوع غذا سایز قابلمه تعیین می‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید که قابلمه ای که برای پخت خورشت برای ۳۰ نفر مناسب است برای پخت سی نفر برنج کوچک است و خوب نیست. بسته به نوع غذا، تعداد نفرات و ... سایز مناسب را خریداری کنید. اصلی‌ترین دلیل توصیه به خرید قابلمه روحی اصل مفید بودن آن برای سلامتی می باشد.

 

قابلمه روحی اصل چکشی

جمع بندی نهایی

برای تشخیص اصل بودن قابلمه روحی می توانید از سه روش استفاده کنید. وزن قابلمه روحی اصل سنگین تر از تقلبی آن است. در اثر ضربه دچار لرزش و ارتعاش نمی شود. به کمک ریختن مقداری سولفات مس و تغییر رنگ قابلمه روحی به سیاه میتوان اصل بودن آن را تشخیص داد. قابلمه روحی با آزاد کردن روی در غذا برای سلامتی مفید است. با پخت غذا در قابلمه روحی روی مورد نیاز بدن تامین می شود.

 برای سفید کردن قابلمه روحی میتوان از جوش شیرین، سرکه، آب اکسیژنه و گاز پاک کن استفاده کرد. بسته به وزن قابلمه، رنگی یا بدون رنگ  بودن، ساده یا چکشی بودن قیمت قابلمه روحی تعیین می گردد. برای درست کردن رب یا پخت غذا روی آتش قابلمه روحی بهتر است. در قدیم اغلب قابلمه روحی به صورت سرویسی خریداری می‌شد ولی امروزه تنها یک یا دو سایز آن کافی است. بسته به نوع غذا، تعداد نفرات و ... سایز مناسب را خریداری کنید. 

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید